РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ

      Обдаровані діти – майбутній цвіт нації, інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет, а тому перед кожним педагогічним колективом,  і перед кожним педагогом зокрема, стоїть завдання спрямоване на забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації шляхом створення оптимальних умов для розвитку всебічно обдарованої молоді .
      Хімія – одна із найважливіших природничих наук, яка відіграє  значну роль у створенні сучасної наукової картини світу. На кожному кроці ми бачимо необхідні в нашому житті предмет, виробництво яких неможливе без застосування хімічних знань. Чимало важливих хімічних процесів відбувається в живих організмах. Тож людям, які мріють присвятити своє життя медицині чи фармакології, металургії, нафтохімії, парфумерному або сільськогосподарському виробництву, украй  потрібні ґрунтовні знання з хімії.
       Організацію роботи з обдарованими учнями при вивченні хімії вбачаю у реалізації наступних напрямків:
1. Вивчення характерних особливостей обдарованих дітей та специфіки роботи з ними. Виявлення таких дітей.
2. Створення індивідуальних програм та планів роботи з обдарованими дітьми.
3. Організація роботи гуртків, спецкурсів, факультативів згідно з творчими потребами дітей.
4. Поурочна робота з обдарованими учнями.
5. Проведення  тижнів природничих дисциплін, до участі в яких залучати обдарованих дітей.
6. Організація і проведення предметних олімпіад з хімії серед учнів 7-11 класів.
7. Проведення систематичної індивідуальної підготовки дітей до участі у міських та обласних олімпіадах з хімії та конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН.

   Хімію традиційно вважають «важким» предметом, що взагалі цілком обґрунтовано. Перешкоди, які виникають на шляху вивчення хімії в школі, можна звести до декількох ключових:
1.   відсутність інтересу до предмету;
2.   незнання хімічної термінології та номенклатури;
3.   невміння застосовувати знання з математики;
4.   невміння працювати з інформацією.

    Мій досвід роботи свідчить, що інтерес учнів до хімії як навчального предмета формується на початковому етапі її вивчення. Саме в цей період учні виявляють бажання відвідувати додаткові заняття, більше дізнаватися про захоплюючий світ хімічних сполук, про застосування хімічних знань у суспільному виробництві, про роль хімії в забезпеченні добробуту людини. У кожному класі знаходяться учні, які ставлять нестандартні для їх віку та рівня знань питання, а особливо питання практичного змісту, що потребують проведення хімічного експерименту.
   Моїми завданнями як вчителя хімії є допомогти учням визначити свої уподобання, розвинути здібності, створити умови для самореалізації. 
    Щоб знайти талановитих дітей серед їх одноліток, пропоную семикласникам, які тільки почали вивчати цей предмет відвідувати заняття шкільного хімічного гуртка "Юний хімік". Школярі з цікавістю відвідують такі заняття, можуть навіть приходити на заняття всім класом. На заняттях гуртка учні знайомляться з хімічним обладнанням, відпрацьовують навички постановки хімічного експерименту, вивчають додаткову інформацію. Гуртківці є організаторами проведення традиціїних щорічних тижнів природничих дисциплін, хімічних вікторин, конкурсів, КВК, різних виховних заходів. Наш хімічний гурток об'єднує учнів 7-11 класів. Учні старших класів виступають в якості консультантів і допомагають молодшим школярам. 
Засідання хімічного гуртка "ЮНИЙ ХІМІК"
"Цікаві досліди" 

 РОЗВ'ЯЗУЄМО ЗАВДАННЯ 

    Велика увага приділяється другому етапу – поурочній роботі. Зазвичай такі учні вже засвоїли шкільну програму свого класу. Тому доцільним вважаю пропонувати їм індивідуальну програму, творчі задачі, досліди. Результативним виявилося включення таких дітей у роботу класу в ролі консультантів, дослідників при вивченні нового матеріалу, при підготовці додаткового матеріалу. Це дозволяє залишити учня в полі зору свого класу, сприяє його подальшому розвитку, систематизує знання, зміцнює його авторитет серед однолітків, привчає до самостійності й відповідальності.

   Також використовую нестандартні форми проведення уроків: проблемні, міжпредметні лекції, лекції-дослідження, семінари-дискусії, семінари-дослідження. 
       Широко використовує в поурочній роботі пошукові, творчі завдання для учнів, які можуть бути як індивідуальними так і груповими. Це може бути, наприклад, створення проектів. Тема такого завдання оголошується заздалегідь, розподіляють ролі в групі, план створення проекту, а завершується вся ця робота уроком-захистом. Беручи участь у проекті, діти не тільки здобувають і застосовують знання, а й розвивають комунікативні навички, навички самоконтролю, самооцінки, творчі здібності.Обдаровані учні, які випереджають у своєму розвитку однолітків, можуть з успіхом розробляти довготривалі проекти. Захист проекту – кульмінація всієї дослідницької роботи. У ході захисту проектів учні вчаться чітко і переконливо викладати інформацію, захищати свою точку зору, ставити питання, слухати один одного. Багатьом дітям такі виступи допомагають повірити у свої сили, у себе.
ЗАХИСТ ПРОЕКТІВ НА УРОКАХ ХІМІЇ

       Невід'ємною складовою роботи з обдарованими учнями є залучення їх до організації тижнів природничих дисциплін. Як правило, організаційним комітетом виступають учасники хімічного гуртка, саме вони пропонують план план тижня, розробляють сценарії виховних заходів. Традиційним заходми в нашій школі вже стали "Хімічні вікторини" та презентації хімічного кабінет молодшим школярам. Які, знову ж таки, дозволяють зацікавити дітей предметом, а також виявити обдарованих учнів.
ХІМІЧНІ ВІКТОРИНИ

 ПРЕЗЕНТАЦІЯ КАБІНЕТУ ХІМІЇ ДЛЯ УЧНІВ 5-6 КЛАСІВ "ПОДОРОЖ У СВІТ ЧАРІВНОЇ ХІМІЇ"

 ТРАДИЦІЙНИЙ ЩОРІЧНИЙ ЗАХІД ПРИСВЯЧЕНИЙ РІЧНИЦІ АВАРІЇ НА ЧОРНОБИЛЬСЬКІЙ АЕС



      Індивідуальна робота з обдарованими учнями включає два основних компоненти:
1)  підготовка до олімпіад з хімії;
2) підготовка до конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт.

       Індивідуальна програма підготовки залежить від кінцевої мети учня, його здібностей та особливостей характеру. При цьому враховуються інтереси дитини. Чим подобається займатися: теорією, експериментом? Який напрям у хімії викликає особисте зацікавлення? Що краще вдається? Намагаюся розвивати сильні сторони та поступово виправляти недоліки. 
На індивідуальних заняттях набувається досвід технічної творчості, розв’язуються задачі підвищеного рівня складності, формується здатність до творчої співпраці з учителем. 
      У восьмому – дев’ятому класах пропоную учням олімпіадні задачі різних етапів олімпіад, пізнавальну літературу. Самостійність дитини має частковий характер. У десятому та особливо одинадцятому класах рівень самостійності зростає: учень уже здатен самостійно знаходити та опрацьовувати літературу, оволодівати технікою експерименту, формулювати й розв’язувати творчі задачі. Роль учителя зростає до якості наставника-консультанта, який допомагає учневі в розробці стратегії подальшого творчого розвитку. Набуття необхідних експериментальних навичок проводиться на базі шкільного кабінету хімії. 
      У період підготовки звертається увага на вміння володіти собою, вміло користуватися здобутими знаннями в умовах конкуренції, стресу. Враховується вміння не тільки приймати перемогу, уникаючи "зіркової хвороби”, а й витримувати невдачу, за будь-яких умов поважати однолітків-конкурентів. Важливим аспектом у підготовці олімпійця чи "манівця" є виховання порядності, формування переконання: найцінніша перемога – та, що здобута чесно, своїми силами. 
РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ РОБОТИ

2012 рік

ІІ місце(7 клас) та ІІІ місце (8 клас) на міській олімпіаді з хімії

2013 рік

ІІІ місце(9 клас) на міській олімпіаді з хімії

2014 рік

ІІІ місце(9 клас) на міській олімпіаді з хімії

2014 рік

 

ІІІ місце(11 клас) у конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт МАН

2023 рік

 

ІІ місце(1О клас) у конкурсі захисті науково-дослідницьких робіт МАН, Ковальова Анна

 

2023 рік

 

І місце(8 клас) на ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з хімії, Іванченко Марк

 

2024 рік

ІІ місце(8 клас) на ІІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з хімії, Іванченко Марк



Немає коментарів:

Дописати коментар