ОПИС ДОСВІДУ РОБОТИ




ТЕМА НАД ЯКОЮ ПРАЦЮЮ: «Формування предметної компетенції через використання інформаційних технологій на уроках хімії».

     Застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні – одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу.
   Інформатизація навчання у вузькому розумінні – це застосування компютера як засобу навчання, а в широкому розумінні – це багатоцільове використання компютерної техніки в навчально-виховному процесі.
   В останні роки в сучасній загальноосвітній школі комп'ютерна техніка й інші засоби інформаційних технологій стали все частіше використовуватися під час вивчення більшості навчальних предметів. Не виключенням стала і хімія.
Викладання хімії неможливе без широкого використання різних методів і засобів навчання. Інформаційні технології відносяться до класу технологій, що орієнтовані на особистісні структури, за допомогою яких здійснюється формування знань, умінь і навичок учнів, що дозволяє якісно підвищити рівень пізнавального інтересу школярів.

   Тому актуальність використання комп’ютерних технологій на уроці полягає саме в ефективності поєднання корисного й цікавого, навчання й розваг. Саме ці положення й стали вихідними у виборі проблеми, над вирішенням якої я працюю на уроках хімії в різних вікових групах, а саме «Формування предметної компетенції через використання інформаційних технологій на уроках хімії».

   Метою роботи є підготовка підростаючого покоління до повноцінної плідної життєдіяльності в інформатизованому суспільстві, підвищення якості, доступності та ефективності хімічної освіти.

Реалізація мети передбачає досягнення основних завдань, які ставлю перед собою:
·  формування інформаційної компетентності учнів, яка стає сьогодні невід'ємною складовою загальної культури кожної людини і суспільства в цілому;
·   рівнева і профільна диференціація навчально-виховного процесу з метою розвитку нахилів і здібностей учнів, задоволення їх запитів і потреб, розкриття їхнього творчого потенціалу;
·   в умовах недостатньої матеріально-технічної бази проводити лабораторні роботи, імітуючи в комп’ютерній програмі реальні досліди, експерименти;
·   зробити вивчення хімії цікавим, наочним, інформативним.

Наукове підґрунтя теми. Висвітлення проблем, пов’язаних з використанням сучасних інформаційних технологій у навчальному процесі, започатковано й розвинуто у фундаментальних роботах А. Ашерова, Б. Гершунського, В. Глушкова, А. Довгялло, А. Єршова, О. Молібога, Є. Полата та ін. Цілі, теоретичні та методологічні основи, можливості застосування нових інформаційних технологій у процесі навчання висвітлені в роботах вітчизняних учених М. Жалдака, Ю. Жука, В. Лапінського, В. Мадзігона, Н. Морзе, Ю. Рамського. Розвитку психолого-педагогічних проблем використання комп’ютерів у навчальному процесі присвячені праці Т. Ільїної, Ю. Машбиця, Н. Морзе, В. Монахова, Н. Тализіної. Доцільність та шляхи впровадження комп’ютерних технологій у процес вивчення хімії обґрунтовують у своїх публікаціях такі дослідники: А. Аспіцька, С. Дендербер і О.Ключнікова, Г. Мальченко і О. Каретнікова, М. Тукало.

Практична реалізація проблеми. Враховуючи особливості природничих дисциплін, вважаю, що саме в процесі вивчення хімії використання комп’ютера є найбільш природним.

      Виділяю чотири основні напрями його застосування:
1)   моделювання хімічних процесів і явищ, контроль і обробка даних хімічного експерименту;
2)    контроль зі зворотнім зв’язком та діагностикою помилок і оцінкою результатів засвоєння знань учнями;
3)    програмна та дидактична підтримка курсу хімічних дисциплін;
4)    використання Інтернет-ресурсів.

Моделювання дозволяє відтворювати складні хімічні експерименти (реакції із вибуховими або отруйними речовинами, дорогими реактивами, повільні процеси) з імітацією на екрані дисплею виділення газів, зміни забарвлення реагентів. З цією метою користуюся можливостями віртуальної лабораторії VirtuLab, за допомогою якої здійснюю різні лабораторні досліди, наприклад: «Взаємодія металів з кислотами», «Якісні реакції на хлорид-іони, йони амонію, сульфат-іони», «Якісні реакції на органічні речовини», «Розв’язування експериментальних задач» та інші. Також можливості цієї лабораторії дозволяють навчити дітей елементам моделювання, що використовую на уроках у 9-х та 11-х класах при вивченні теми «Органічні речовини». Дана програма містить досить об’ємну та цікаву колекцію зразків металів та неметалів, їх природних сполук, пластмас, синтетичних та штучних волокон, лікарських препаратів та інших. Використовую їх при вивченні тем «Неметалічні елементи та їх сполуки», «Металічні елементи та їх сполуки», «Органічні речовини».

Другий напрямок реалізується за рахунок використання компютера як контролюючого засобу. Так, мною розроблений ряд тестів за допомогою тестової оболонки MyTest, яка дозволяє досить швидко й зручно перевірити рівень засвоєння учнями навчального матеріалу та отримати відповідну оцінку.  Блок тестів для 8-го класу з теми «Основні класи неорганічних сполук» можна використовувати як на етапі перевірки рівня засвоєння учнями попереднього матеріалу, актуалізації пізнавальної діяльності, так і на етапі закріплення вивченого матеріалу (наприклад, тести «Оксиди», «Кислоти», «Основи» та «Солі»). Тести з тем «Основні хімічні поняття» (7 клас), «Хімічний зв’язок» (8 клас), «Хімічні реакції» (9 клас), «Органічні речовини» (9 клас) використовую для діагностики рівня засвоєння знань учнів з відповідної теми.

За третім напрямком комп’ютерну підтримку реалізую у вигляді довідкових матеріалів з окремих тем, наочності, створеної за допомогою комп’ютера, методичних вказівок щодо розв’язання розрахункових та експериментальних завдань, матеріалів для контролю та оцінювання знань учнів.
    Так, за допомогою презентацій, створених програмою Power Point, можна полегшити процеси засвоєння нового матеріалу, його закріплення та повторення найбільш складних моментів теми. Також виклад матеріалу в такій формі завжди цікавий для учнів. Мною був розроблений ряд презентацій з таких тем «Хімія. Розвиток хімічної науки» (7 клас), «Оксиген та кисень» (7 клас), «Життя та діяльність Д. І. Менделєєва» (8 клас), «Метали та їх сполуки» (10 клас), «Неметали та їх сполуки» (10 клас), «Органічні речовини» (9, 11 класи) та інші. Такі презентації учні можуть використовувати і вдома з метою самостійного вивчення предмету, наприклад, це гарне рішення для тих учнів, які через змагання (враховую специфіку нашого навчального закладу) пропускають велику кількість уроків. У той же час учні із задоволенням беруться до створення презентацій самостійно, що дає можливість підвищити рівень знань з даної хімічної теми, а також використати на практиці свої вміння та знання з інформатики.
      Ефективним є використання наочності, відтвореної за допомогою комп’ютера. Наприклад, за допомогою звичайного текстового редактора можна створити яскраві опорні схеми до будь-якого уроку, що полегшує роботу учнів та робить процес засвоєння матеріалу більш цікавим. Так, практично до всіх уроків 7 класу та деяких уроків 8-11 класів розроблені відповідні опорні схеми (наприклад, «Властивості речовин. Експеримент та дослідження у хімії», «Оксиген та кисень», «Чисті речовини та суміші», «Оксиди», «Хімічні реакції» та інші).
     На уроках узагальнення та систематизації знань використання комп’ютерних технологій допомагає структурувати отримані знання. Анімаційні  вікторини й таблиці, кросворди, малюнки та схеми, відеоролики сприяють підвищенню результативності засвоєння навчального матеріалу, ефективному використанню часу на уроці, мають велику практичну направленість завдяки зв’язку з реальним життям та іншими шкільними предметами. Мною розроблені хімічні вікторини для 7-8 класів з тем «Основні хімічні поняття», «Основні класи неорганічних сполук». Малюнки та кросворди розроблені для таких тем «Основні класи неорганічних сполук» (8 клас), «Періодична система Д. І. Менделєєва» (8 клас), «Неметалічні елементи та їх сполуки» (10клас), «Металічні елементи та їх сполуки» (10клас).
  Невідємною складовою навчального процесу з хімії є використання на уроках здоровязберігаючих технологій. Тематичні відеоролики із фізкультхвилинками або хвилинками релаксації використовую на кожному уроці хімії.
       
       Мережа Інтернет є джерелом невичерпної цікавої інформації, яку можна також використати під час різних нетрадиційних уроків. Наприклад, цікавою формою проведення уроку, яку впроваджую в навчальний процес, є віртуальна екскурсія. Це може бути подорож на сайт певного підприємства з метою ознайомлення з його роботою, сировинною базою, методами та технологіями, продукцією і т.д.  Використовую цей метод в 10-11 класах під час вивчення тем «Мінеральні добрива», «Виробництво чавуну та сталі», «Природні джерела вуглеводнів» та інші.
      Не менш важливим напрямком використання компютерних технологій є позакласна робота з хімії. Під час проведення щорічного заходу, присвяченого аварії на ЧАЕС, використовую відеофільми «Екскурсія до Чорнобиля», «Як це було» з даної теми та власноруч створені презентації «Чорнобиль до аварії», «Ліквідаторам аварії на ЧАЕС присвячується…». У рамках тижня природничих наук традиційним є проведення хімічних вікторин для учнів 7-11 класів, на яких використовую віртуальні хімічні лабораторії (демонструється дослід без звуку, учні повинні його описати), а також комп’ютерні вікторини різної тематики. Звичайно робота з обдарованими дітьми також не можлива без використання компютерних технологій: створюємо презентації для захисту наукових робіт МАН, пошукових проектів, видано збірник друкованих праць у рамках програми «Енергоефективні школи».
     
       Зазначені форми роботи вже мають свої результати, а саме: значне підвищення мотивації вивчення хімії, активізація навчальної діяльності учнів, підвищення рівня навчальних досягнень. Збільшення середнього балу можна простежити під час аналізу навчальних досягнень учнів 8Б класу в 2013-2014 навчальному році. За результатами семестрового оцінювання І та ІІ семестрів минулого навчального року та за результатами діагностичної контрольної роботи за І семестр 2014-2015 навчального року можна простежити таку динаміку: середній бал зріс від 7,0 до 7,6. Ці показники на порядок вище в порівняння з іншими класами паралелі 9-х класів. 

     Таким чином, комп’ютерні технології відіграють важливу роль в організації навчально-виховного процесу завдяки тому, що вони надають учителю можливість урізноманітнити форми та методи роботи на уроці. Використовуючи комп’ютер, маю можливість організувати індивідуальну, парну й групову форми роботи. Також використання комп’ютерних технологій стають у нагоді для наближення навчальної ситуації до реальної під час дискусій, обговорень та інтегрованих уроків. Комп’ютер є ефективним помічником учителя, він змінює роль учителя від учителя-інформатора на вчителя-організатора навчальної діяльності учнів з урахуванням вікових особливостей сучасної дитини.
       Але для того щоб вдало впроваджувати комп’ютерні технології при вивченні хімії, треба вирішити деякі проблеми. Під час роботи я зіткнулась з наступними труднощами: недостатній ступінь обладнання школи; низька комп’ютерна грамотність школярів 7-8 класів, що часом заважає індивідуальній роботі учня з комп’ютером; учні старших класів потребують постійної допомоги та корекції учителя під час створення власних презентацій та повідомлень, що їх супроводжують. Аналіз моделюючих програм з хімії та інформаційних джерел свідчать, що більша частина навчальних комп’ютерних моделей мають демонстраційний характер та не інтерактивні. Недостатньо розроблені моделі фізико-хімічних процесів, складних органічних синтезів, моделі хімічних виробництв. Російськомовність є також однією з проблем програмного забезпечення, що унеможливлює використання його в сучасній україномовній школі.

     Отже, використання комп’ютерних технологій на сучасному етапі – найефективніший, найшвидший та найдоступніший засіб комунікації. Тож постійно прагну до самоосвіти та  творчого підходу під час підготовки до кожного уроку, адже тільки через творчість учителя можна вийти на творчість кожного учня. І перспективу розвитку форм, методів та засобів навчання хімії вбачаю у використанні комп’ютерних технологій у навчальному процесі.


1 коментар: