Методична розробка уроку для учнів 8 класу з теми "Фізичні та хімічні властивості оксидів, їх використання. Оксиди в природі."




МЕТА:
навчальна: продовжити формувати уявлення учнів про один із класів неорганічних сполук – клас оксидів, розглянути поширення оксидів у природі, дослідити та вивчити їх фізичні властивості. Ознайомити учнів з хімічними властивостями оксидів; продовжити формувати здібності учнів складати хімічні рівняння, удосконалювати вміння працювати з інформаційною технікою;
розвивальна: розвивати вміння учнів прогнозувати перебіг хімічних реакцій. Ознайомити учнів з основними галузями використання оксидів. Стимулювати пізнавальну активність учнів, розвивати їх творчі здібності,  спонукати логічно мислити  та висловлювати свої думки; вчити застосовувати знання на практиці та здобувати їх самостійно; 
виховна: виховувати пізнавальний інтерес до вивчення хімії, відчуття причетності до загальної справи, уміння працювати в групі, колективі.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиці «Валентності», «Назви та формули кислот», мультимедійний проектор; розробка презентації; відеофрагменти; опорні конспекти, картки для індивідуальної роботи, підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (автор – П.П. Попель, Л. С. Крикля). Реактиви: зразки оксидів (кальцій оксид, алюміній оксид, манган (IV) оксид, хром (III) оксид, купрум (II) оксид, вода, нітроген (IV) оксид), кальцій оксид, вода, фенолфталеїн, колба.
ФОРМИ ТА МЕТОДИ РОБОТИ: Фронтальна робота, індивідуальна робота, робота в групах, лабораторний дослід, демонстрація, захист пошукового завдання.
ДЕВІЗ УРОКУ: «Чого б ти не навчився, ти навчаєшся для себе» (Петроній)
СТРУКТУРА УРОКУ
1.Організаційний момент………………………………1 – 2 хв
2.Актуалізація знань…………………………………... 8-10 хв
3.Вивчення нового матеріалу………………………… 15-20 хв
4.Закріплення матеріалу………………………………..5 – 8  хв
5.Домашнє завдання……………………………………1 – 2 хв
 6.Підсумок уроку……………………………………… 3 хв
ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Учні по дзвонику заходять в кабінет та займають свої робочі місця. Привітання.

ІІ. АКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Учитель: Здобуваючи знання з хімії, ми із впевненістю дивимося в майбутнє, бо саме ця наука, за словами М.Ломоносова, відповідає за постійне збільшення життєвих благ. Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати тему «Основні класи неорганічних сполук».  Але перш ніж перейдемо до вивчення нової теми давайте повторимо те, що вивчали на попередніх уроках.
Завдання1. Індивідуальна робота 2 учні біля дошки:
1 учень – скласти формули оксидів таких елементів: Na, Al, C, P, Cl. Дати їм назви.
2 учень – написати рівняння реакцій, урівняти їх.
Завдання 2. Робота в парах. Розгадати кросворд.
Учні, що сидять на перших партах, отримують своє завдання: визначити тему сьогоднішнього уроку, розгадавши кросворд та склавши визначення(Див. додаток)
На роботу цих учнів відводиться 5 хвилин.
Завдання 3. Колективна робота. Фронтальне опитування.
1)    Що таке оксиди? (бінарні сполуки Оксигену)
2)    Як даються назви оксидам?(назва елемента+валентність(якщо змінна)+оксид)
3)    Як поділяють усі оксиди? (кислотні, основні, амфотерні)
4)    Що таке кислотний оксид?(оксид, що відповідає оксигеновмісній кислоті)
5)    Що таке основний оксид?(оксид, що відповідає основі)
6)    Що таке кислота? (сполука, що містить один чи кілька атомі Гідрогену та кислотний залишок)
7)    Що таке основа?(сполука, що містить атом металічного елемента та одну чи декілька гідроксильних груп ОН)
Завдання 4. «Ланцюжок».
Учитель показує на компютері формулу оксиду, кислоти, основи, солі, а  учень повинен його назвати.
Перевірка завдань на дошці.
Учитель:Учні, що працювали в групах, повинні були визначити ключові поняття сьогоднішнього уроку, над якими ми будемо з вами працювати. Назвіть їх.(Учні їх називають:  «оксиди», «властивості», «застосування», «поширеність»)
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Учитель:Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему «Основні класи неорганічних сполук»,і більш ширше вивчимо перший клас речовин – оксиди.(Презентація до уроку) Тема уроку «Фізичні та хімічні властивості оксидів, їх використання. Оксиди в природі». Наші завдання:
1)    Розглянути поширеність оксидів у природі.
2)    Дослідити та вивчити фізичні властивості оксидів.
3)    Розглянути одну із хімічних властивостей оксидів – взаємодію їх із водою.
4)    Ознайомитися із використанням оксидів.
         Сьогодні ви будете працювати із опорними конспектами, куди будете записувати основні відомості із даної теми. Пам’ятайте «Чого б Ви не навчилися - Ви навчаєтесь для себе». Ці слова видатного філософа Петронія будуть девізом нашого сьогоднішнього уроку.
         На попередньому уроці деякі учні отримати свої пошукові завдання.
І перша група працювала над питанням «Поширення оксидів у природі». (3хв)
Виступ учнів . Демонстрація слайдів:
Оксиди містяться в кожній із трьох оболонок нашої планети – в атмосфері, гідросфері, літосфері.
Найпоширенішим оксидом в атмосфері і гідросфері є вода, а в літосфері – силіцій(IV) оксид SiO2 (мінерал кварц, складова піску). У повітрі міститься невелика кількість вуглекислого газу. Найбільше оксидів трапляється в літосфері. Вони входять до складу гірських порід, ґрунтів, мінералів.
Учитель:Дійсно, оксиди це ті речовини, з якими ми контактуємо щодня. Ми повинні орієнтуватися у їхніх властивостях. Наступне завдання –зясувати, які вони мають фізичні властивості. Ми будемо працювати в групах по чотири учні. У вас на столах знаходять хімічні склянки з певним оксидом. Ваше завдання з’ясувати його агрегатний стан, колір, запах. Нагадую про дотримання правил безпеки життєдіяльності. Поводьтесь з речовинами обережно, запах зясовуйте правильно. Один учасник групи повинен буде коротко донести встановлену інформацію. На це завдання маєте хвилину.
Відповіді  доповідачів.
Учитель:Давайте разом підіб’ємо підсумки цієї роботи та запишемо основні властивості оксидів. Один учень запрошується до дошки.
Учні записують властивості до опорної схеми.
Фізкультхвилинка-релаксація (грає спокійна музика, на екрані зображення океану). Як ми вже зясували, одним із оксидів є вода. Вода – це унікальна речовина, яка має цілющі властивості та здатна поновлювати сили. Мабуть, ви вже всі втомилися. Пропоную хвилинку відпочити. Заплющте очі, покладіть голови на парти та подумки перенесіться на морське узбережжя.
Учитель:А зараз розглянемо одну з хімічних властивостей оксидів – їх взаємодію з водою. Над цим завданням також працювали ви. Запрошую до слова доповідачів.
Виступи учнів:
Учень 1:Основні та кислотні оксиди по-різному реагують з водою. Якщо говорити про основні оксиди, то серед них в реакцію вступають лише оксиди активних металів, що розташовані в першій та другій групі періодичної системи. При взаємодії таких оксидів утворюється основа.
Пропонуємо демонстрацію.(Учень демонструє дослід, дотримуючись правил безпеки життєдіяльності). До кальцій оксиду додаємо воду. Ніяких змін ми не бачимо. Для того щоб перевірити, чи утворилася там основа, додамо фенолфталеїн. Якщо він змінить колір на малиновий – це буде говорити про утворення кальцій гідроксиду. Це й треба було довести. Дійсно, утворився кальцій гідроксид. Реакція відбувається за рівнянням(учень записує його на дошці).
Учень 2:Кислотні ж оксиди реагують з утворенням кислот. У таку реакцію не вступає тільки силіцій (IV)оксид. Пропонуємо таку демонстрацію.(Учень коментує дослід, використовуючи віртуальну хімічну лабораторію).У дистильовану воду, що підфарбована індикатором, додаємо фосфор(V) оксид. Зміна кольору на рожевий говорить про утворення фосфорної кислоти. Реакція протікає за рівнянням. (Запис на дошці).
Учитель:Підсумуємо: якщо в реакцію вступає основний оксид, то утворюється основа,  а якщо кислотний  - то відповідна йому кислота. Зробіть необхідні записи до опорних схем. (Учні записують реакції)
І останнє питання, що в нас залишилось, це використання  оксидів. Запрошуються до слова представники останньої групи.
Доповідь учнів. Демонстрація зразків виробів із використанням оксидів.
Усього відомо майже триста оксидів. Значну їх кількість застосовують на практиці. Із залізних руд (вони містять оксиди Феруму) добувають залізо. Кварц SiO2 є сировиною для виробництва кварцового скла, яке, на відміну від звичайного, пропускає ультрафіолетові промені (під кварцовим світильником можна засмагати так само, як під сонцем). Пісок, що в основному складається з оксиду SiO2, використовують у виробництві скла, а також, як і негашене вапно CaO, у будівництві. Кристали корунду Al2O3 мають високу твердість. Порошок цієї сполуки слугує абразивним матеріалом для обробки металевих, керамічних та інших поверхонь. Деякі оксиди є основою фарб: Fe2O3 – коричневої, Cr2O3 – зеленої, TiO2 і ZnO – білої. Забарвлені домішками природні та штучні кристали оксидів Алюмінію, Силіцію використовують для виробництва ювелірних прикрас. Спочатку кристали ріжуть, потім надають їм певної огранки і вставляють в обручки, сережки тощо.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Фронтальне опитування класу.
● Які питання ми вивчили сьогодні на уроці? (оксиди, фізичні властивості оксидів, хімічні властивості оксидів, поширенняв природі, використання)
● Що кожен з вас дізнався на сьогоднішньому уроці? Що найкраще запам’ятали?
Учні дають відповіді у форматі:
На сьогоднішньому уроці я…
1) Дізнався про…
2) Закріпив уміння …
3) Удосконалив …
4) Цікавою була інформація про…
5) Хотів би поглибити свої знання про …,

V. Підбиття підсумків уроку.
         Сьогодні на уроці ми познайомилися із фізичними, хімічними властивостями та галузями використання першого класу неорганічни речовин – класу оксидів. Хоч всі ці речовини і входять до одного класу, але мають досить різні фізичні властивості, що зумовлене їхньою різною будовою. Хімічні власитивості теж частково будуть відрізнятися для основних та кислотних оксидів. Зясували галузі використання оксидів та побачили, що цими речовинами ми широко користуємося у повсякденному житті.
       Оголошення оцінок. Подяка за роботу.
VI. Домашнє завдання.

Усно: вивчити §9. 
Письмово82,84,85,(додатково №87) ст.56






Немає коментарів:

Дописати коментар