ТЕМА: Властивості речовин. Спостереження та експеримент у хімії.
Мета:
навчальна: узагальнити та поглибити знання учнів про властивості речовин, набуті в курсі «Природознавство» та «Фізика», ознайомити учнів з методами вивчення хімічних явищ і сполук, дати поняття про спостереження та експеримент як методи дослідження, на практиці навчитися досліджувати фізичні та хімічні властивості речовин, повторити правила техніки безпеки в кабінеті хімії;
розвиваюча: розвивати пам’ять, увагу, уяву, мислення, вміння аналізувати та робити висновки;
виховна: виховувати пізнавальний інтерес до навчання, зокрема і до предмету хімії, вміння працювати в групах, бережливе ставлення до реактивів та обладнання кабінету хімії.
Тип уроку: комбінований.
Форми та методи роботи: фронтальна бесіда, розповідь, лабораторний експеримент, індивідуальні завдання, робота в групах.
Обладнання: картки з індивідуальними завданнями, картки для роботи в групах, технічні засоби навчання, компютерна демонстрація «Хімія – експериментальна наука», реактиви та обладнання для лабораторного експерименту.
СТРУКТУРА УРОКУ
І.Організаційний момент.............................................................................................2 хв.
ІІ.Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.........................10-15 хв.
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку...5 хв.
IV.Вивчення нового матеріалу....................................................................................15- 20 хв.
V.Підбиття підсумків уроку........................................................................................4 хв.
VI.Домашнє завдання....................................................................................................2 хв
Хід уроку

І. Організаційний момент (привітання з класом, перевірка присутності учнів, емоційне налаштування на роботу).

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
1) Індивідуальні завдання на картках (2 учні працюють за першими партами).
Завдання 1. Визначити масові частки елементів (w) у речовині Al2O3.
Завдання 2. Визначити масові частки елементів (w) у речовині NH3.
2) Завдання на дошці (3 учні):
Завдання 1. Визначити молекулярну масу речовини: H3PO4. (відповідь – 98(а.о.м.))
Завдання 2. Визначити молекулярну масу речовини: Na2SO4. . (відповідь – 142(а.о.м.))
Завдання 3. Урівняти рівняння реакцій:
2Al+3S →Al2S3
2Mg+O22MgO
2Na+2H2O→ 2NaOH+H2
4P+5O22P2O5
2Fe+6HCl2FeCl3+3H2
3) Фронтальне опитування:
Що таке чиста речовина? (речовина без домішок)
Що таке суміші? (речовина з істотним вмістом домішок)
Що таке неоднорідна суміш? (суміш, вміст домішок в якій можна виявити спостереженням)
 Що таке однорідна суміш? (суміш, вміст домішок в якій не можна виявити спостереженням)
Що таке атом? (найменша хімічно неподільна частинка речовини)
Що таке молекула? (найменша хімічно подільна частинка речовини, що складається з однакових або різних атомів)
Що таке проста речовина? (речовина, утворена одним елементом)
Що таке складна речовина? (речовина, утворена кількома елементами)
Що таке явище? (будь-які  зміни в навколишньому середовищі)
Що таке фізичне явище? (явище, під час якого речовина не перетворюється)
Що таке хімічне явище? (явище, під час якого одна речовина перетворюється на іншу)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Учитель:
Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчення хімічних речовин та хімічних явищ. Ви знаєте, що хімія – експериментальна наука. Вона не може існувати без здійснення різноманітних дослідів з речовинами. Сьогодні ми з вами теж побудемо юними дослідниками. Тема сьогоднішнього уроку – «Властивості речовин. Спостереження та експеримент у хімії». Запишіть число та тему уроку. Сьогодні ви працюєте з опорними схемами. Ми з вами продовжимо вивчення попереднього матеріалу, а також вивчимо абсолютно нові для вас поняття. 
Гра "Дешифрувальник"
Пропоную зясувати за допомогою гри «Дешифрувальник» основні поняття сьогоднішнього уроку. Учні працюють в групах та називають відгадані слова:
-         спостереження;
-         експеримент;
-         гіпотеза.
-         Властивості: - хімічні
                               - фізичні

IV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель:
Хімія – експериментальна наука, яка зародилася ще дуже-дуже давно. На той час ні хімічних лабораторій, ні хімічного обладнання не існувало, і основним методом дослідження було спостереження. Вчені спостерігали та описували явища природи, властивості речовин та предметів. Багато сміливців наважувалися на небезпечні експерименти, які допомагали зрозуміти явища, за якими вони спостерігали.
Бесіда:
● За допомогою чого можна проводити спостереження? (Органів дотику, зору, нюху).
● Що таке спостереження?  (Спостереження – цілеспрямоване, спеціально організоване сприйняття предметів та явищ).
На підставі аналізу явищ вчені висувають гіпотезу.
● Що таке гіпотеза? ( Гіпотеза – це наукове припущення, що пропонується для пояснення визначених явищ)
Великий крок уперед – це експеримент. З метою підтвердження гіпотези організовують проведення експерименту.
Експеримент – це цілеспрямований і контрольований вплив на досліджуваний обєкт.
●Які ви знаєте методи експерименту? (Зважування, вимірювання, порівняння)
Під час дослідження речовин чи явищ вчений проводить спостереження, вимірювання, а їх результати та обчислення записує в лабораторний журнал. Після експерименту він аналізує і пояснює отримані результати, робить висновки.
Накопичення експериментальних даних, їх систематизація, аналіз дозволяють людині не лише вивчати, але й передбачати властивості речовин. На підставі отриманих даних формулюються закони та теорії.
За допомогою теорій можна не лише пояснити явища, але й передбачити нові явища, речовини із заданими властивостями.
Сьогодні ми з вами теж проведемо невеличке дослідження, в якому використаємо і спостереження, і експеримент. Ми будемо досліджувати властивості речовин.
Але перед цим давайте пригадаємо основні поняття:
1)       Властивості речовин
2)       Типи властивостей речовин
3)       Фізичні властивості
4)       Хімічні властивості.
Проведення лабораторного досліду.
Учні поділені на чотири групи.
Завдання 1. Дослідити фізичні властивості речовини.
Завдання 2. Дослідити хімічні властивості речовини (взаємодія з сульфатною кислотою).
1 група – гранули алюмінію.
2 група – розчин барій нітрату.
3 група – крейда.
4 група – сода.
Перед лабораторним дослідом пригадуємо правила безпеки життєдіяльності (закінчіть речення):
Працювати  на лабораторній роботі можна лише …. (в халаті, за інструкцією, з дозволу вчителя)
Наливаючи речовину у пробірку, слід…. (тримати посудину етикеткою до долоні)
Нюхати речовину треба….. (обережно, спрямувавши повітря від пробірки до носа рухами руки)
Після закінчення лабораторної роботи ….. (прибрати свою місце, вимити руки)
Результати дослідження заповнити у вигляді таблиці.
Колективне обговорення результатів експерименту.
V. Підбиття підсумків уроку.
Бесіда:
1) Для чого люди досліджують різні речовини та явища? (Щоб зясувати їх властивості, можливі галузі використання)
2) Якими методами ми користуємося для вивчення властивостей речовин? (спостереження, порівняння, експеримент).
Оголошення оцінок за урок.
VI. Домашнє завдання.
Усно:
вивчити параграф 15.
Письмово: завд. 117, 118. 
Творче завдання: скласти план проведення експерименту з вивчення забруднення водопровідної води.

Немає коментарів:

Дописати коментар